>    >    >    

Biologie

De sectie Biologie
Pieter van den Bekerom
Rianne Bisschop
Ninne Jeucken
Dimphy Kuijpers
Ilke Kolenbrander
Sjoerd Reutelingsperger
Chantal Straatman
Louk van der Vliet
Senna van der Heijden

TOA’s: Ylia van den Oever en Atie Bongers-Nooij

De gebruikte methode
We gebruiken in alle klassen de methode biologie voor jou (zie ook www.biologievoorjou.nl).


De manier van werken
De lessen van het vak biologie vinden zoveel mogelijk plaats in vaklokalen. Dit zijn lokalen die de mogelijkheden hebben om practica uit te voeren. Zo isoleren we bijvoorbeeld DNA uit kiwi’s, meten we de longinhoud van leerlingen en doen we waarnemingspractica waarbij de zintuigen voor de gek gehouden worden. We zullen tijdens de biologielessen theorie afwisselen met practica. Het nakijken van het huiswerk gebeurt zelfstandig met behulp van nakijkboekjes. In de planner staat welke stof per week behandeld gaat worden.


Toetsing
klas 1,2 en 3:
In principe wordt ieder hoofdstuk afgesloten met een B-toets. Na twee hoofdstukken wordt ook het werkboek beoordeeld (A-toets). In de proefwerkweek kunnen twee hoofdstukken getoetst worden (C-toets).
-Ouders kunnen een indruk van de biologietoetsen krijgen door naar de diagnostische toetsen te kijken. (in boek of op cd-rom en voor bovenbouw op epack)
-Wij kunnen de opgaven van gemaakte toetsen niet mee naar huis geven omdat we maar beperkt vragen kunnen maken bij een bepaald thema.
-Wat leerlingen moeten kennen en kunnen: samenvatting leren, plaatjes leren, dikgedrukte termen uit boek. Stof toepassen.

Klas 4, 5 en 6:
Zie PTA’s
 

Activiteiten
· Gluren bij de buren, waar bovenbouw leerlingen een kijkje nemen bij Intervet om ze een idee te geven wat er mogelijk is met biologie.
· ‘Science project’ waarbij brugklasleerlingen bij vakken als techniek, natuurkunde, scheikunde en biologie een moord op moeten lossen met behulp van bloed, vingerafdrukken en haren.
· De fotowedstrijd die dit jaar voor het tweede jaar gehouden wordt waarbij leerlingen zelf een foto moeten maken waarbij de prijswinnende foto’s ingelijst worden. Voor voorbeelden zie de foto’s hieronder.
· Biologie levert een bijdrage aan het project ‘beweging en gezondheid’ waarbij leerlingen kritisch naar hun eigen levensstijl gaan kijken met betrekking tot eten, bewegen en roken.
· Op het eind van het jaar trekken we met brugklassen het veld in en doen we het bomenpracticum waarbij gekeken wordt naar de schors en bladeren van een boom maar ook leren ze hoe je de hoogte van een boom kunt meten zonder er in te hoeven klimmen.
· Met de tweede klassen gaan we in het begin van elk jaar ter kennismaking naar Ameland. Om alvast een beetje bekend te geraken met de mooie natuur daar krijgen de leerlingen bij biologie al films te zien en doen we een practicum met de zoutwatermossel.

Interessante Websites
www.biologievoorjou.nl
www.bioplek.org
www.biologiepagina.nl

Trivia
· In het eerste jaar leer je met de microscoop werken.
· In de biologielokalen vind je allemaal interessante objecten zoals een krokodillenhuid, wandelende takken, de koppen van twee kalfjes die aan elkaar vast zitten.

We hebben ook een aquarium met garnalen, goudvissen en guppies. Jarenlang heeft Sander de Salamander daar ook in gezeten, maar die heeft de vakantie van 2011 niet overleefd.
 

Locatie: Afferden op het Rimpelt
Ik heb de foto gemaakt toen het ‘s nachts de eerste keer gevroren had. Het was mooi wit.
En het zonnetje scheen erg mooi.
Manon Verijdt 1Ae
 

Locatie: Sint Anthonis
Dit zijn inktzwammen waaraan je goed kunt zien waarom inktzwammen, inktzwammen heten! Ik heb deze foto gemaakt bij ons in de tuin.
Julia Ypma 1Ad